fredag 16. januar 2015

Kalenderoppgave

Vi har fått i oppgave å lage en kalender for året 2015 fra Januar til Desember. Hvert av bildene skal ha forskjellige temaer, og har derfor ikke alltid noe med måenden å gjøre.


                                                        Januar: Kort lukketid og frossen bevegelse.
Her har jeg valgt og bruke et bilde som er av meg selv i det jeg hiver en appelsin opp i luften, og holder den andre i hånden.



Februar: Vinterbilde, snø, ski etc. 
Her har jeg valgt er bilde jeg tok i juletider. Jeg valgte dette bilde fordi jeg syns det passet bra til temaet. 


Mars: Svarthvitt, farge
Dette bilde tok jeg i begynnelsen av skoleåret. Jeg har redigert det inn i photoshop, jeg tok det svart hvitt og deretter tilbake fargen på bærene. Jeg syns at vanndråpene på bladene gir et litt mer frisk effekt på bilde. Og så likte jeg godt at bærene var så sterk rød farge. 


April: Vårtegn/blomster.
Dette bilde har jeg tatt for en god stund siden, det er av pusekatter. Disse forbinder jeg veldig med våren. Jeg valge pusekatter ovenfor blomstrer for det er når disse kommer jeg får en skikkelig vår følelse. Jeg liker også dette bilde veldig godt fordi det er lett og se hva som er i fokus, det er ingen bakgrunn som er forstyrrende for temaet i bilde. 


Mai: Russetid/ 17 mai. 
Dette bilde er tatt til mitt russekort. Jeg visste ikke helt hvilket bilde jeg skulle velge, da jeg ikke er russ før om 4 måneder, men tenkte at bilde til russe kortet mitt kunne passe bra inn her. Dette er tatt i studioet til min store søster. 

Juni: Lyse farger
Her har jeg valgt et nydelig sommer bilde av tante barnet mitt. Med en gang jeg ser dette tenker jeg "sommer". Måten vann dråpene er frosset på, gir bilde en spennende opplevelse. 


Juli: Horisontale linjer.
Dette bildet er tatt en fin sommerdag ute på sjøen. Temaet er horisontale linjer og det er det på dette bilde, vi ser solnedgang, blå himmel og sjø. Jeg liker fargene på bildet, og syns det gir en følelse av sommer. 


August: Lesleys bilder av bøker/biblioteket.
Dette bildet tok jeg av en bok jeg brettet for og få den formet som et hjerte, og tok deretter en spesiell ring i mellom for og få litt mer føleleser inn i bildet. Jeg valgte og ta bilde nærmt fordi jeg syns det ble mest spennende da. Bøker er ikke alltid like lett og få et spennende bilde utav, men denne varianten ble jeg fornøyd med. 


September: Stilleben av frukt/ grønnsaker.
Jeg har brukt to sitroner og et plastikk tre. Det jeg tenkte var at det skulle da være et sitron tre, noe som jeg syns det er lett og se ut ifra dette bildet. Jeg valgte og sette et speil under, for at det skulle bli gjennspeilet, det gjør bildet mer spennende. Jeg har også redigert den gule fargen sterkere sånn at den skulle bli friskere. 


Oktober: Speiling med refleksjoner. 
Dette bildet er av Marius i klassen min. Dette bildet valgte jeg fordi jeg syns det passet godt til temaet, ettersom hele han blir reflektert i vanndammen. 


November: Lang lukketid, tegne med lys.
Dette bildet er tatt i et mørkt rom, hvor jeg skriver med lommelykt, og har lang lukkertid på kameraet. Jeg ble fornøyd med bilde fordi det er leselig det jeg har skrevet, og det er ikke noe som forstyrrer i bakgrunnen. Jeg gav dette proskjektet mange forsøk for og få til et bra resultat til slutt. så som dere ser, så ble jeg fornøyd. 


Desember: Julemotiv/nærbilde. 
Her er ett bilde av en snømann, noe som jeg forbinder veldig med julen. Bildet i seg selv er veldig lyst, men er fremmdeles ikke for lyst til å se hva som er på bildet, og så er jo snøen hvit så det måtte nesten bli sånn som dette. Den røde nisseluen på toppen av snømannen gir jo oss også en god følelse av jul. 


Alle bildene mine er redigert i photoshop. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar